1. Pengenalan
- Sistem penyejukan digunakan pada setiap kenderaan bertujuan untuk mengawal suhu kendalian enjin.
- Sistem ini akan meyalur keluar lebihan haba yang tidak diperlukan oleh enjin.
- Sekiranya suhu enjin melampaui takat normal kesannya ialah :
- Kelikatan minyak pelincir kurang.
- Wap campuran udara-bahan api yang memasuki kebuk pembakaran menjadi kurang mampat.
- Komponen enjin mengembang, geseran bertambah dan mengakibatkan kerosakan.
2. Jenis Sistem Penyejukan
- Sistem penyejukan udara.
Sistem Penyejukan Udara |
- Sistem penyejukan cecair.
Sistem penyejukan cecair |
3. Sistem Penyejukan Udara
- Menggunakan udara sebagai medium penyejukan.
- Digunakan pada motorsikal dan mesin-mesin kecil.
- Enjin yang meggunakan sistem penyejukan udara dilengkapi dengan sirip-sirip penyejuk untuk menambah luas permukaan yang bersentuhan dengan udara.
- Sirip logam pada permukaan enjin direka bentuk lebih tirus pada bahagian luar.
- Kelemahan bagi sistem penyejukan udara iala tidak mampu memberikan pemindahan haba yang seragam.
- Untuk mengatasi masalah ini, kipas digunakan untuk menolak aliran udara supaya melalui seluruh permukaan enjin.
4. Sistem Penyejukan Cecair
- Bahan berasaskan cecair digunakan sebagai medium penyejukan.
- Bahan penyejuk akan disalirkan ke seluruh bahagian enjin untuk menyerap haba kemudian membebaskan haba apabila melalui penyinar.
- Kadar pengaliran bahan penyejuk dikawal oleh pam air dan termostat bagi memastikan haba yang tidak diperlukan sahaja yang disalurkan keluar.
- Komponen dalam sistem penyejukan cecair adalah laket air(water jacket), pam air, kipas enjin, radiator, tangki takungan, tukup tekanan radiator, termostat dan bahan penyejuk.
Sumber : anon-qber.com dan flickr.com
No comments:
Post a Comment