• Prinsip operasi enjin empat lejang adalah kejadian yang berlaku dalam enjin
cucuhan bunga api (petrol) dan cucuhan mampatan (diesel)
• Dibahagikan kepada 4 bahagian penting
• Setiap bahagian melibatkan lejang omboh iaitu pergerakan omboh
di dalam silinder dari bahagian atas (TDC)ke bahagian bawah (BDC) atau dari bahagian
bawah ke bahagian atas.
• Pergerakan berlaku untuk melengkapkan satu pusingan (kitaran) dalam
silinder enjin memerlukan empat lejang omboh.
• Semasa omboh bergerak dari TDC ke BDC, gerakan itu disebut lejang
pengambilan ( intake stroke),
• Ketika omboh bergerak dari BDC ke TDC gerakan itu disebut lejang
mampatan (compression stroke)
• Apabila omboh bergerak ke bawah semula,gerakan itu disebut lejang
kuasa (power stroke)
• Apabila pergerakan omboh dari bawah ke atas semula, itu disebut lejang
ekzos(exhaust stroke)
• Sistem edaran Empat lejang telah dilakukan oleh omboh ini melibatkan
2 putaran(pusingan) aci engkol( crank sharf) dan satu pusingan aci sesondol (cam sharf).
• Empat lejang yang telah dilakukan oleh omboh untuk berpusing dalam satu putaran
lengkap disebut enjin kitaran empat lejang atau biasanya disingkatkan menjadi
enjin empat lejang.
• Kitaran bermaksud satu siri putaran yang berlaku secara berulang-ulang yang terjadi
di dalam enjin
• Lejang pengambilan, lejang mampatan, lejang kuasa dan lejang exzos berlaku secara
berturut-turut di dalam enjin kitaran empat lejang.
2. LEJANG PENGAMBILAN(lejang masukan)
- Injap masukan terbuka. Omboh bergerak ke bawah dan menyedut
campuran udara-bahan api (udara sahaja bagi kes enjin diesel) ke dalam kebuk
pembakaran.
- Omboh bergerak dari takat titik atas ke titik bawah. Isipadu silinder bertambah
menyebabkan pengurangan tekanan dan membentuk separa Vakum di dalam silinder
-Kesemua injap masukan dan ekzos tertutup. Omboh bergerak ke atas dan memampatkan campuran udara-bahan api (udara sahaja bagi kes enjin diesel).
-Pada penghujung lejang mampatan, palam pencucuh dinyalakan bagi membakar
campuran udara-bahan api tetapi dalam enjin Diesel, minyak diesel disuntik ke dalam
silinder pada penghujung lejang mampatan.
- Omboh bergerak semula dari titik takat bawah ke titik takat atas
- Injap masukan dan injap ekzos tertutup dan ruang silinder terkedap
- Campuran udara dan bahan api dimampatkan dan menghasilkan tekanan dan suhu
yang tinggi di dalam silinder
-Aci engkol telah berpusing satu pusingan
4. LEJANG KUASA
- Campuran udara-bahan api terbakar disebabkan pembakaran oleh bunga api palam pencucuh (bagi enjin petrol) atau suhu tinggi akibat mampatan udara sehingga minyak diesel terbakar sendiri (bagi enjin diesel).
- Pembakaran campuran tersebut menyebabkan gas-gas terbakar di dalam kebuk pembakaran mengembang dan seterusnya menolak omboh ke bawah, menghasilkan kuasa kepada enjin.
- Omboh masih berada di titik takat atas, satu percikan bunga api dihasilkan oleh palam pencucuh
- Percikan bunga apu menghasilkan pembakaran
- Campuran yang terbakar ini mkengeluarkan haba dan tekanan yang tinggi
- Situasi ini menyebabkan omboh tertolak dari titik takat atas ke titik takat bawah
- Ketika ini kedua-dua injap tertutup dan aci telah berpusing satu setengah pusingan
- Hasil pembakaran akan tertolak keluar sari silinder melalui liang ekzos
- Aci engkol telah berpusing sebanyak dua pusingan untuk melengkapkan kitaran 4- lejang
6. VIDEO PERGERAKAN ENJIN 4 LEJANG
silinder pada penghujung lejang mampatan.
- Omboh bergerak semula dari titik takat bawah ke titik takat atas
- Injap masukan dan injap ekzos tertutup dan ruang silinder terkedap
- Campuran udara dan bahan api dimampatkan dan menghasilkan tekanan dan suhu
yang tinggi di dalam silinder
-Aci engkol telah berpusing satu pusingan
Lejang Mampatan |
- Campuran udara-bahan api terbakar disebabkan pembakaran oleh bunga api palam pencucuh (bagi enjin petrol) atau suhu tinggi akibat mampatan udara sehingga minyak diesel terbakar sendiri (bagi enjin diesel).
- Pembakaran campuran tersebut menyebabkan gas-gas terbakar di dalam kebuk pembakaran mengembang dan seterusnya menolak omboh ke bawah, menghasilkan kuasa kepada enjin.
- Omboh masih berada di titik takat atas, satu percikan bunga api dihasilkan oleh palam pencucuh
- Percikan bunga apu menghasilkan pembakaran
- Campuran yang terbakar ini mkengeluarkan haba dan tekanan yang tinggi
- Situasi ini menyebabkan omboh tertolak dari titik takat atas ke titik takat bawah
- Ketika ini kedua-dua injap tertutup dan aci telah berpusing satu setengah pusingan
Pembakaran Bahan Api |
Lejang Kuasa |
5. LEJANG EKZOS
- Injap ekzos terbuka. Omboh bergerak ke atas dan menyingkirkan gas-gas ekzos keluar dari kebuk pembakaran.- Hasil pembakaran akan tertolak keluar sari silinder melalui liang ekzos
- Aci engkol telah berpusing sebanyak dua pusingan untuk melengkapkan kitaran 4- lejang
Lejang Ekzos |
6. VIDEO PERGERAKAN ENJIN 4 LEJANG
Sumber : youtube.com dan wikipedia.org
Mohon digunakan sebagai rujukan
ReplyDelete